Voorbereiding Borneo - de do's en dont's

31 augustus 2013 - Uitgeest, Nederland

Paspoort, vaccinatiepaspoort, reiskleding, paracetamol… check, check, dubbelcheck. We hebben als vakantiegangers een standaard “wat neem ik mee op reis lijst” die voor de meeste bestemmingen wel opgaat. Toch ontstaat er bij iedere reis wel een soort spanningsveld tussen comfort, noodzaak en waarom heb ik dit in godsnaam meegenomen en wat dacht ik op dat moment. We kiezen er steeds vaker voor om alleen het hoognodige mee te nemen. Ieder extra paar schoenen of extra jas draagt bij aan die hernia en zorgt bij het dragen van de backpack onherroepelijk voor neer- en achterwaartse krachten. Dat je vervolgens drie weken in nagenoeg dezelfde kleding loopt, niet fris meer riekt of underdressed ergens verschijnt is dan ongewild de stinkende charme van het reizen.  Die instelling vinden we inmiddels terug in onze fotoboeken.  Weer diezelfde (korte)broek, weer diezelfde bergschoenen en weer diezelfde jas. Fasionverantwoord is de kleding niet te noemen, wel functioneel en praktisch, al is het alleen maar omdat je elkaar zo lekker makkelijk herkent onderweg. Borneo vereist toch wel een andere uitrusting. Deze keer gaan o.a. mee de verrekijker, dry-fit shirtjes die snel droog zijn ( 90% luchtvochtigheid), een geïmpregneerde klamboe voor kleine kruipende en vliegende beestjes (of grote kruipende en vliegende beesten) en een EHBO-kit. De inhoud van de EHBO-kit bestaat uit pleisters, noodverbanden, ontsmettingsmiddel en het belangrijkste…..zout!! Waarom… om de bloedzuigers uit te schakelen die met hun zuignappen en tanden vastzitten aan je huid en zich daar te goed doen aan je bloed. De “Do it yourself tutorial” van Youtube instrueert je dat je zout op Dracula strooit, wacht tot Dracula kronkelt en loslaat van je huid en hem vervolgens als een pulk ver weg moet schieten. Het verhaal vertelt niet of het hier gaat om keukenzout, jodiumarm zout of grof zeezout. Dat je daarna goedplakkende pleisters of een noodverbandje aanlegt is omdat Dracula een smerig bloed verdunnend goedje heeft achter gelaten waardoor je gegarandeerd nog 2 uur blijft bloeden. Door het natte regenwoud verwachten als bloedzuigerdeskundigen terug te komen.

Bijzondere dieren zijn erg schuw en niet eenvoudig te spotten. Om die reden gaan we met nog een handjevol reizigers met de longtailboot het oerwoud in en zullen we daar een aantal dagen blijven. We slapen in een houten hut… op palen met enkel een dak (geen muren), een matrasje en een klamboe. Superromantisch zo onder het bladerdak van de bomen. (lees grote insecten, felgekleurde reptielen gegarandeerd en misschien een onbekende stinkende en snurkende Kirgiziër op een meter afstand). Misschien is het toch handig om voor deze tocht mijn oordopjes mee te nemen. Wat mij doet realiseren dat ook hier de bloedzuigers en andere kruipende en vliegende beestjes (en grote kruipende en/of vliegende beesten) weer op mijn pad gaan komen……natuurlijk ’s-nachts… als je hoognodig moet plassen en het niet meer op kunt houden. Hoe avontuurlijk deze reis ook lijkt, ook voor deze held (op sokken) zijn er grenzen. En dat betekent dat ik niet mijn bergschoenen (waar net een schorpioen in is gekropen) aan ga trekken om door het kamp (waar grote varanen rondlopen) naar de WC ( lees hok met emmer) ga om daar een close encouter te hebben met een grote slang. Gelukkig zijn er voor dit soort ongeciviliseerde momenten geciviliseerde oplossingen. …..namelijk De Plastuit… volgens de omschrijving  comfortabel, gemakkelijk, discreet, maar vooral hygiënisch. Een ideale oplossing als het toilet ontbreekt. Google leert dat het wat handigheid vraagt om juist te plaatsen, maar dat het DE ideale oplossing is. En om het eco-toerisme een handje te helpen wordt het anatomisch gevormde ontwerp ook nog eens geleverd als volledig recyclebaar materiaal. Gelukkig valt het ontwerp discreet ( per 5 stuks – kunnen we dus ook nog even oefenen) te bestellen bij Bol.com.  Dit pakketje gaat mee in de backpack. Niet alleen omdat het comfort biedt maar ook omdat het noodzakelijk is…  volgens mij dan… en dat is dat extra gewicht van de backpack waard.

1. Riny:
    7 september 2013
    Zo telezen met alle voorbereidingen kan er bijna niks mis gaan.zou zomee willen.