schoonheidsideaal?

11 oktober 2014 - Kamanjab, Namibië

Onze wereld kent rare volkeren. Een aantal daarvan hebben we al op onze reizen mogen ontmoeten. Nu hebben deze inheemse volkeren hun eigen schoonheidsideaal en staan we niet zo snel meer te kijken van een getooide indiaan, een omringde langnek of een bewerkt gezicht met een uitgerekt oor. Vandaag hebben we kennis mogen maken met de Himba’s. Een volk wat in het noorden van Namibië woont en zijn eigen karakteristieke schoonheidsidealen kent. De Himba’s houden van eigengemaakte sieraden en weten iedere plek op hun lichaam te verfraaien. Nu zijn deze schoonheidsidealen niet alleen cosmetisch, maar zijn ze ook nog eens functioneel. Zo behoedt de ijzeren enkelband vrouwen voor een bijt van slangen in het veld en zorgt de ijzeren met kraaltjes versierde band om de borst dat de borsten niet gaan hangen, wat ze wel doen trouwens. De versieringen op het lichaam hebben ook nog eens een betekenis. Makkelijk om de status van de vrouw te herkennen of te markeren. De schelp om de nek markeert het moment dat het meisje vrouw is geworden en de grote ronde nekband geeft aan dat de vrouw nog ongetrouwd is. Wel zo makkelijk om te zien wie er nog beschikbaar is in het dorp. En mocht je willen weten of de vrouw al kinderen heeft gehad, dan is 1 blik op de enkelband genoeg om te zien of ze geen, 1 of meer dan 2 kinderen heeft gehad. Met ijzerdraad worden de enkelbanden verfraait met strepen, zodat aan de hand van de strepen kan worden vastgesteld of en hoeveel kinderen ze heeft gehad. De rollen zijn nog steeds traditioneel en passen niet bij onze westerse mentaliteit en beschouwing. Mannen zorgen voor het vee, de jacht en de huizen en vrouwen zorgen voor de kinderen, karnen de melk, malen de Okra en bereiden het eten. Onze opvatting over een huis wijkt duidelijk af van wat de Himba’s als een huis beschouwen. Je maakt van boomstammen een ronde vorm en plakt er klei en koeienmest tegen aan en je hebt een huis. Een gezinshuis waar je makkelijk met 4 of 5 mensen op een koeienvel past om de nacht door te brengen. Iedere ochtend om 4 uur staan de vrouwen op, nog voor de kinderen wakker zijn om hun huid in te smeren met een brouwsel van zelfgemalen Okra en koeienvet. Het smeersel zorgt voor de bruine kleur van de huid en houdt de huid elastisch. Nu heb ik mij verbaast over dit goedkope, arbeidsintensieve maar effectieve middeltje. De werking schijnt vele malen effectiever te zijn dan onze dure crèmes met hydronogwatzuur, kaviaar of toegevoegde vitamines.  Nee, dan draagt dit bruine vette brouwels meer bij aan het behouden van de zo gewenste elasticiteit en heb je op je 50e nog geen enkel rimpel. Ook al heb je 10 kinderen gehad, wat hier geen uitzondering is, aangezien je rond je 16e /17e je eerste kind krijgt. Nu zijn kinderen een gemeen goed en een goede investering voor je oude dag. Zo kost een vrouw hier 5 koeien en heeft de chief met zijn 5 vrouwen dus een investering van 25 koeien geleverd. Een deal waarbij een aantal mannen gelijk zullen roepen dat dat een goedkope deal is. Daar en tegen met 10 kinderen, mag je hopen dat veel meisjes je dus een grote kudde opleveren. Gerard is blij met mij en vindt mij meer dan 5 koeien waard. Gelukkig word ik hier dus niet ingeruild en mag ik mij nog even in mijn westerse gewoonten dompelen. Na al de rook, smeer en nare luchtjes ben ik wel toe aan een fatsoenlijke douche, een zachte bodylotion en een diepvoedende gezichtscrème.

1. Riny:
    11 oktober 2014
    Hoeveel koeien zou ik nog waard zijn? Neem voor mij ook maar wat van dat smeerseltje mee. Misschien verminderd dat nog van mijn rimpels.
    of toch maar een potje van het kruidvat.?
  2. Mapa:
    14 oktober 2014
    We zijn weer online en helemaal bij met het blog.Hebben genoten van de verhalen en de foto's.Geniet nog van de laatste dagen.