de Ark van Noach

15 oktober 2014 - Ombika, Namibië

Voor de meeste toeristen zijn de 2 highlights van Namibië toch wel Soussousvlei en Etosha. Deze 2 bezienswaardigheden zijn de topattracties van het land te noemen. Nu we beiden achter de rug hebben kunnen we zeggen dat we dit wel herkennen. De afgelopen 3 dagen hebben we doorgebracht in Etosha en hebben de tijd van ons leven gehad. We hebben onze ogen uitgekeken en hebben ons menigmaal verwonderd. Niet alleen om de hoeveelheid dieren, maar ook om de dieren die we nog nooit gezien hadden in de vrije natuur. We hebben het getroffen. Zo was het gras niet te hoog waardoor we de dieren goed konden zien, was het droog genoeg om de dieren naar de waterholes te trekken en was het heet genoeg om de dieren in het water te zien afkoelen. We hebben er voor gekozen om zelf met de auto het nationale park met een oppervlakte van 22.270 km2 te verkennen. Iedere ochtend zaten we om 09:00 uur al in de auto om weer een ander gedeelte van het park te verkennen en ons te laten verrassen door de natuur en het wildlife. Bij sommige waterholes troffen we weinig aan en bij andere werden we verrast door de hoeveelheid dieren. We hebben gemerkt dat de bedrijvigheid rond een waterhole binnen een half uur kan veranderen. Daar waar op het eerste gezicht niets gebeurd, kan een half uur later een kudde olifanten, zebra’s en giraffen gemoedelijk naast elkaar staan drinken. Op advies van iemand die we ontmoet hadden moesten we echt rond lunchtijd bij een bepaalde waterhole zijn, omdat hij daar rond lunchtijd een kudde van 43 olifanten had gezien. Vol verwachting zijn wij gegaan en troffen geen enkele activiteit rond de waterhole. We hebben er maar een picknick van gemaakt en zijn na het eten weer vertrokken. De volgende dag troffen we op dezelfde plaats eerst 24 olifanten gevolgd door nog een kudde van 12 olifanten. Op onze route door het park hebben we meerdere keren moeten stoppen omdat er een beest voor onze auto, niet geïntimideerd door ons, om zich heen stond te kijken. In alle rust stonden zebra’s, wildebeasts, olifanten en giraffen langs de kant van de weg te eten en tegelijkertijd de weg te versperren. De motor uit doen en genieten was op dat moment een goede oplossing. Er zijn toch wel een paar hoogtepunten te noemen die ons bij zullen blijven van dit park. Zo hebben we leeuwen in actie gezien en zagen we vanmorgen, toen we het park bijna wilden verlaten, nog een roedel hyena’s die aan het kluiven waren aan de resten van een antilope en aan het zwemmen waren in een waterhole. Het is opvallend dat geen van deze dieren alleen over de savanne trekt: zie je 1 giraffe staan, dan moet je goed om je heen kijken want nummer twee, drie en vier zullen dan niet ver weg zijn. Onze hyena’s lagen in een roedel van 7, de leeuwen in een troep van 4 en olifanten, zebra’s, impala’s en wildebeasts bewogen zich in kuddes. Al met al was het net de Ark van Noach… want ook wij doorkruisen met z’n tweeën dit mooie park. En zo is de ark aardig vol. Al met al denk ik dat we heel veel geluk hebben gehad en enorm veel dieren hebben gezien. Uiteraard hebben we weer veel te veel foto’s gemaakt en ligt er nog een uitdaging om al die foto’s nog eens te schonen. We hebben nog 5 dagen voor de boeg in Namibië, maar daar zal waarschijnlijk geen blog meer uit voortkomen. De minilaptop, die wij altijd trouw met ons meenemen op vakantie, heeft de geest gegeven ( Sorry pa, je krijgt een nieuwe). Typen is een uitdaging met een gebroken scherm en zwarte en paarse vlekken in je beeldscherm. Geen zorgen, het gaat ons goed, we vermaken ons nog steeds, zijn nog steeds gezond van lijf en leden en zouden het hier nog wel een tijdje uit kunnen houden.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Gineke:
    15 oktober 2014
    Volgens mij is dit weer een hele mooie reis. Leuk om het te volgen. Geniet van de laatste dagen
  2. Riny:
    17 oktober 2014
    Weer een leuk verhaal, en een mooie reis geweest, geniet nog van de laatste dagen.