Een onverwachte verassing

6 oktober 2014 - Swakopmund, Namibië

Het is ons meerdere keren aangeraden door diverse mensen. De Living Desert Experience zou er één van het lijstje “moet je echt gedaan hebben” zijn. In Swakopmund, wat een Duitse uitstraling en architectuur heeft, waar de mensen Duits spreken en kinderen naar de Duitse school gaan, kun je deze belevenis aangaan. De stad ligt precies ingeklemd tussen de woestijn en de oceaan. Met recht een ervaring omdat je door deze tour de woestijn op een andere manier leert zien en ervaren. De Living Desert Experience laat je zien wat er leeft in de woestijn. Met een gids ga je het gebied in op zoek naar torren, slangen en schorpioenen. De tour is zo bekend en gewild dat wij helaas op het geplande tijdstip buiten de boot vielen. Vol, geen plek meer, maar wel werd ons een optie voor een dag later aangeboden. Met wat aanpassing aan ons reisschema, gaan we deze ervaring een dag later aan en laten we de berg “Spitzkoppe” voor wat die is. We hopen dat we niet meer gaan missen, dan een “berg met een spitse kop”. Op onze vraag wat ons dan werd aangeraden, werd ons een folder getoond van een ecotour op het water. We zouden gegarandeerd dolfijnen, flamingo’s, zeehonden, zeeleeuwen en pelikanen zien. Nu kennen we deze brochures inmiddels en is onze reiservaring dat het wild wild genoeg is om net niet in de buurt te komen, de walvissentrek net voorbij is en het weer net niet meezit om de dieren te zien. De brochures zijn altijd net even wat te rooskleurig. Niet in dit geval is gebleken. Om 9 uur prutelden we op een grote catamaran de lagune uit, waarbij we op dat moment al witte reigers, flamingo’s en een dolfijn hadden gezien. Het bleek geen valse start. Pelikanen op minder dan een meter van de boot, zeeleeuwen die op de boot sprongen, dolfijnen die met de boot mee zwommen en een fors uit de kluiten gewassen 300kg+ grote zeeleeuw die zichzelf een plekje op onze boot had toegeëigend om daar door ons te worden geaaid en haringen uit de hand zat te eten. De zeehondenkolonie die ons was beloofd, wat er één in de categorie onvoorstelbaar. Op de landtong voor Swakopmond ligt een zandbank waar honderden zeehonden en zeeleeuwen liggen te zonnen, hun huilers voeden, in het water spelen, fourageren en vechten om hun territorium. Op kleine afstand hebben we ons staan te vergapen aan de enorme hoeveelheid zeehonden en zeeleeuwen. Net als de jakhalzen die op kleine afstand van deze beesten hun kans afwachten om een exemplaar te grijpen. Het water zit vol plankton en vis waardoor dit een ideale lokatie is voor deze beesten. Nu gedijen niet alleen deze beesten op dit rijke water, maar ook de lokale oester. Grote oesterbanken voor de kust zorgen voor mooie ruwe oesters die volop worden geëxporteerd. Zonder onze Hollandse oester tekort te willen doen, kunnen we inmiddels zeggen dat de Namibiërs hun naam waar maken. Op de boot werden voor ons verse oesters geopend die we met champagne mochten proeven. Ik heb het er bij 1 gehouden, Gerard heeft voor mij de schade ingehaald. Het heeft hem goed gesmaakt. Morgen gaan we de schade van de Living Desert Experience inhalen. Vandaag was een dag om nooit meer te vergeten, maar morgen is een dag waar we vol nieuwsgierigheid naar uitkijken.