Jamaica

9 maart 2014 - Uitgeest, Nederland

Land van muziek, reggae, dans, sfeer en gezelligheid. Land van atletiek, cricket, Reggae Boyz voetbalteam  en het nationale bobsleeteam, maar vooral het land van Jerkchicken. De lokale gemarineerde gebarbecuede kip die overal op het eiland bij lokale restaurantjes langs de weg te vinden is. Over anderhalve week vliegen we de Cariben en BOB (ja die van Marley) tegemoet om ons onder de dompelen in reggaemuziek en tropische temperaturen. Via de Tourist Information Board (VVV) hebben we contact weten te leggen met het programma Meet the People om de lokale bevolking te ontmoeten. Samen breng je tijd door op het eiland, neem je deel aan het dagelijkse leven en verken je de Jamaicaanse lifestyle, tradities en gebruiken. Aangezien het wel gebruikelijk is dat je iets kleins terugdoet voor de vrijwilligers hebben we het boek The Undutchables gekocht. Een in het Engels geschreven boek waarin door de ogen van een Amerikaan en Engelse, die hier gewoond hebben, de Nederlandse hebbelijk- en onhebbelijkheden worden beschreven. Op humoristische wijze wordt beschreven waarom wij plantjes in onze vensterbanken neerzetten, onze gordijnen ’s-avonds dichtdoen, de koektrommel na het aanbieden van 1 koekje weer wegzetten en als lunch een bruine boterham met kaas eten vergezeld van een glas koude melk drinken. Als Dutchies durven wij wel de spot met onszelf te drijven en zullen we de vrijwilligers als dank het boek geven. De volgende keer dat zij Dutchies ontmoeten, zijn ze in ieder geval voorbereid op onze onhebbelijkheden.

Deze reis is wel een beetje een vreemde eend in de bijt. We hebben een soort strandhuisje aan het strand, als onderdeel van de pakketreis, maar heel veel zullen we er niet zijn. Zo reislustig als we zijn huren we ook een auto en gaan we het eiland verkennen. We hebben op wat andere plekken ook overnachtingen bij mensen geboekt en gaan ook daar de omgeving verkennen. Plekken die aangeschreven staan als: “Must see en must do”. Op ons “To do lijstje” van deze week staat in ieder geval nog één belangrijke taak. Het downloaden van het complete repertoire van de legendarische BOB (uiteraard met hoofdletters voor deze onmetelijke grootheid) zodat we al rijdend over het eiland No woman, no cry, Don't worry about a thing, every little thing is gonna be alright” en Is this love kunnen meebléren. Gelukkig kan ik goed zingen…….al denkt Gerard daar anders over.

1. Riny:
    9 maart 2014
    Nog niet weg, of ik geniet alweer van jullie verhaal
    jullie gaan weer een groot avontuur tegemoet.
    kippie kippie, jammie jammie.
  2. Je aller liefste dochter van de hele wereld:
    9 maart 2014
    Don't worry about a thing, three little birds ga maar lekker genieten van die muziek en de omgeving daar! Ik wil meeeee!!!