Wat gaat de tijd toch snel !!

24 mei 2013 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Zo zijn we vertrokken en zo zijn we al weer 5 dagen verder.  We hebben al een hoop gedaan in de afgelopen dagen. Zondag zijn we na een hele goede reis geland in SF. De vlucht van 9148 km vloog letterlijk voorbij. Maandag en dinsdag hebben we doorgebracht in SF. Wat een mooie stad, zo gelegen aan de baai. Het heeft het metropolische van een grote stad en tegelijkertijd de knusheid door zijn ligging aan de baai. Ons huis voor de 2 nachten in SF lag om de hoek van de Painted Ladies, 6 Victoriaanse huizen die veel bezoekers trekken, omdat ze al 2 eeuwen oud zijn. Leuk om te zien hoe lyrisch men kan zijn over een stel huizen, terwijl in de dorpskern van Uitgeest een historisch huis gemiddeld toch een aantal eeuwen verder terug gaat. We zijn met de tram naar de pier gereden en hebben een paar fietsen gehuurd om de omgeving te bekijken. Genoeg plekjes onderweg om te stoppen en te genieten van de schoonheid van de natuur en de woestheid van de oceaan. Want wat kan het tekeer gaan zeg!! Met de fiets zijn we over de Golden Gatebridge gereden en konden we SF vanaf de andere kant zien. We hebben een halve dag een beetje gefietst, rondgehangen en genoten van het uitzicht op Alcatraz en de Baybridge. In de middag zijn we met de boot naar Alcatraz gevaren. De kaartjes hadden we al in Nederland geregeld. Dat was maar goed ook, want kaartjes op de bonnefooi kopen gaat niet. Dan moet je toch echt een paar dagen wachten voordat je mee kan. We vonden het een hele ervaring om daar rond te lopen. Het moet ronduit vervelend zijn geweest voor de gevangenen om daar gedetineerd te zitten. Het is een koud en winderig hol. Men zegt hier, als je de regels had verbroken ging je naar de gevangenis. Als je de gevangenisregels had verbroken ging je naar The Rock.  Het enige waar je recht op had was eten, verzorging en een slaapplek.  Al het andere was een voorrecht. We hebben er rond gelopen op een mooie dag, maar op de luchtplaats waaide je letterlijk uit je hemd. Er is een kant van de gevangenis waar je niet blij hoefde te zijn als je daar zat. Die kant werd ook gezien als een langdurige strafplaatsing. De wind staat er loeihard op het enkele glas. Je hoort de wind om je oren gieren. Je kunt je niet voorstellen dat op het eiland ook hele gezinnen woonden, bewaarders met hun vrouwen en kinderen. Iedere dag gingen de kinderen met de boot naar het vaste land voor scholing en later op de dag, als de gevangenen weer achter gesloten deuren zaten, kwamen ze met de boot weer terug. Ze zijn er trouwens wel ingesteld op toeristen. Logisch natuurlijk, maar een audiotour in het Nederlands was wel apart. In de avond hebben we heerlijk gegeten in een restaurant wat we van te voren al geboekt hadden via Groupon. Super handig en betaalbaar op deze manier. Want prijzen rekenen kunnen ze hier wel. Voor alles. Of het nu een kopje thee is of een tour. Je schikt je soms rot van de prijzen. We hebben genoten van het eten en zijn moe en voldaan later op de avond weer naar ons huisje gereden met het OV. De volgende dag zijn we naar het centrum gereden en hebben wat rondgewandeld om later onze bak op te halen. Een auto zou ik het niet noemen. Hij is groot, voorzien van veel leer en getinte ramen. Stap maar in en ga maar rijden, zo vanuit het centrum naar ons huisje. Niets geen uitleg. Nou, het zweet stond op mijn rug en in mijn handpalmen. Ik vond het best wel spannend om zo in de bak te stappen en een vreemde drukke stad door te cruisen. We hebben de auto voor ons logeeradres gezet en zijn teruggegaan naar de pier omdat we nog een leuk uitje hadden. Via Groupon hadden we een Ecotour geboekt met een catamaran om wildlife te zien. In de baai en voor de Golden Gatebridge was het nog wel te doen, maar na de brug was de zee heel woest. En het was nog wel een mooie dag. Je moest je echt vasthouden anders vloog je over het dek heen. We hebben zeeleeuwen, zeehonden kleine dolfijnen en pelikanen gezien. Het is niet voor te stellen dat dat hier zo samenleeft met de mens. Aan het eind van de middag zijn we teruggegaan naar het logeeradres, hebben de spullen en de auto gepakt en zijn gaan rijden naar onze volgende bestemming, Monterey. De 2 dagen zijn voorbij gevlogen in SF. 1 ding is ons wel opgevallen, de mensen kunnen hier echt heel dik zijn. En dat is niet zo raar met al dat eten wat je hier ziet. Een sandwich is voorzien van 2cm beleg en een maaltijd kun je makkelijk met 2 personen eten. We proberen maar gezonde keuzes te maken.

Wat trouwens nog wel leuk is om te vertellen is dat we in Nederland via Marktplaats een Parkpass hadden gekocht. Met deze pas kun je de Nationale parken bezoeken. Lekker goedkoop en handig om een 2e handsie te kopen. De pas hadden we al maanden in huis. Bij het vertrek hebben we onze meeneemlijst nog even doorgelopen en kwamen we tot de conclusie dat de pas niet meer te vinden was. Overal heeft Gerard gezocht. Met een kleine kater zijn we uiteindelijk  deze kant op gegaan. We hadden de goede hoop dat we de pas weer tegen zouden komen. Nou dat is inderdaad gebeurd. In de schoen van Gerard…… Een hele reis en een dag in SF heeft het geduurd voordat Gerard er achter kwam dat hij op een pas liep, haha. De pas zit nu veilig in onze tas. We gaan hem bewaken met ons leven en niet meer kwijtraken.

1. Sandra:
    24 mei 2013
    Je kan makkelijk verdwalen in Gerard zijn schoenen!