Hannes, onze Suid-African

27 september 2014 - Windhoek, Namibië

Met een beetje hulp van Hannes, onze geadopteerde Zuid-Afrikaan,  die de reis met ons heeft samengesteld, gaan we de komende drie weken volop genieten van Namibië.  Hannes kwamen we tegen, niet zomaar, maar we hebben hem bewust opgezocht. Tussen als de stands op de vakantiebeurs zagen we hem staan. Hannes maakt deel uit van een klein bedrijfje wat maatwerk levert en met je mee wil denken. Onze boodschap naar Hannes was duidelijk en waarschijnlijk niet voor andere uitleg vatbaar. We wilden zelf reizen en niet met een groep, een betrouwbare auto, slapen in lowbugdet hostels/locale inwoners en zoveel als mogelijk zien, zonder de hele dag te hoeven reizen. Hannes heeft onze wensen gerespecteerd en heeft een conceptvoorstel geleverd. Na wat heen en weer te hebben gemaild en het e.e.a. te hebben aangepast, hebben we nu de reis die we willen hebben. Nu nog de uitvoering, maar daar hebben we alle vertrouwen in. Hannes heeft ons goed voorbereid. Zo weten we waar we iedere nacht slapen, weten we hoe en hoeveel we moeten rijden en wat er te zien en te doen is.  Onze Hannes heeft er een grote bruine map met een ringband voor samengesteld vol met do’s en dont’s . Die hij ook nog eens persoonlijk bij ons thuis heeft afgegeven. Na nog wat tips over het weer, de munteenheid en andere randvoorwaardelijke informatie kon de meest belangrijke tip van Hannes natuurlijk niet ontbreken. Wat te doen in geval van autopech als er geen verbindingen zijn of hulp in de buurt is. In ieder geval niet de auto verlaten en gaan lopen om hulp te zoeken. Nee, het antwoord is de hulp jou te laten zoeken. Heel eenvoudig, via rooksignalen. Door eenvoudigweg je reserveband uit de auto te halen en in de fik te zetten. Volgens Hannes werkt dit niet alleen gegarandeerd, maar ook nog eens snel. We hebben de tip onthouden, voor het geval het nodig mocht zijn.

Al wachtend op onze vlucht van Zuid-Afrika naar Namibië namen Gerard en ik de bruine map nog eens door. Hannes  blijkt toch aan meer dingen te hebben gedacht, dan wij voor mogelijk hadden gehouden. Die zorgvuldige Hannes.  Zo hebben we een hele opsomming aan veiligheidsadviezen gekregen voor de gravelwegen om aanrijdingen te voorkomen.  Het zet ons toch wel op rust, dat Hannes aan alles heeft gedacht. Naar nu blijkt zelfs aan de 10 gouden regels om wel snel een aanrijding te krijgen. We willen ze graag met jullie delen.

1.       Denk:  “Dit gebeurt mij niet”.

2.       Spaar de antilope door scherp naar links te sturen.

3.       Geef je volle aandacht aan de Cobra die je auto in is geslopen, toen je deuren van de auto open had laten staan.

4.       Wees overtuigt dat de olifant wel aan de kant gaat, bij de tijd dat jij bij hem bent.

5.       Stel je vertrouwen in God, in plaats van de bewegwijzering.

6.       Peuter in je neus met je vingers terwijl je over de gravelwegen racet.

7.       Vertrouw op je cruisecontrol wanneer je een biertje van de achterbank pakt.

8.       Handel op de aandelenbeurs terwijl je rijdt.

9.       Maak indruk op je tienerdochter terwijl je je 4-wheeldrive bestuurt vanaf de achterbank.

10.   Rij geblinddoekt met een gek naast je die je de route vertelt.

We kunnen hier maar op één manier op reageren. Hakuna Matata, alles komt goed.  Met dank aan Hannes weten we nu hoe we ons de komende 3500 km. moeten gedragen. Hoe het verloopt ? Daar houden we jullie van op de hoogte, desnoods met rooksignalen.

1. Mapa:
    27 september 2014
    Heerlijk weer zulke mooie verhalen Je kan bijna voelen hoe jullie het ervaren.Ga zo door. enne maak het niet al te spannend
  2. Gineke:
    27 september 2014
    Heeee. Het gaat weer gebeuren! Fijne reis
  3. Riny:
    28 september 2014
    De reis is net begonnen, en is nu al spannend, slaap lekker .
  4. Je aller liefste dochter van de hele wereld:
    28 september 2014
    Leuk om het zo weer te kunnen volgen, geniet ervan en heel erg veel plezier dikke kus!
  5. Zussie:
    28 september 2014
    We kijken weer halsreikend uit naar de spannende verhalen.